donderdag 15 juli 2010

Amsterdam

Amsterdam heeft zijn oranje tooi afgelegd. Nu is het weer gewoon Amsterdam, zij het in zomerse sferen. Muzikant Reinder van der Woude heeft zijn band met Amsterdam vastgelegd in het lied 'Amsterdam (je hebt er al zoveel gehad)'. Het luchtige filmpje staat op YouTube.
Mijn gedachten gaan niet alleen naar Amsterdam, maar ook naar het Spaanse Callosa in augustus 2003. Toen schreef ik namelijk een maandlang in een atelier van de Knecht-Drenth Fundatie, waar we met vijf schrijvers en kunstenaars een aantal huizen bewoonden in het aangename stadje vlakbij zee.
Met beeldend kunstenaar Reinder deelde ik een huis en het dakterras met zicht op de bergen. Terwijl ik in mijn atelier boven ondanks de hittegolf probeerde te schrijven, maakte Reinder beneden in zijn atelier kleurige schilderijen.
Tussen de bedrijven door speelde hij gitaar en zo maakte ik kennis met een eerdere, unplugged, versie van 'Amsterdam (je hebt er al zoveel gehad)'.
Mooie herinneringen aan scheppende mensen en een omgeving waardoor ik vanzelf gestimuleerd werd om veel én anders te schrijven. Ik kan het elke schrijver aanraden om van tijd tot tijd een andere omgeving op te zoeken. Verfrissend, zelfs als er een hittegolf heerst.
http://www.youtube.com/watch?v=h0kzmGp1QLk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten