woensdag 29 september 2010

De winnaars van 'Feest'

De jury is eruit en heeft de winnaars gekozen van de schrijfwedstrijd 'Feest'. Na een proces vol keuzestress en selectieronde, na ronde, na ronde kwamen toch drie duidelijke winnaars boven.
Bijna elke jury zegt dat zij het moeilijk heeft gehad. Voor mij was het lezen van de maar liefst 65 inzendingen vooral een feest. Alles wat schrijven tot een feest kan maken, kwam ik tegen zoals humor, fantasie, verdieping, ontroering.
Inzendingen uit binnen- en buitenland, van mannen en vrouwen, proza en poëzie, complete levensverhalen in een halve pagina, een powerpointpresentatie en decoraties met slingers en ballonnen.

Maar hoe weeg je al die verschillende inzendingen? Ik heb daar geen objectieve normen voor. Ik vertrouw op mijn ervaring en maak voornamelijk een persoonlijke keuze. Wat verrast me, raakt, ontroert of laat me lachen.
In het begin zat ik nog even met het dilemma: geef je de prijzen - cursus of schrijfadviezen - aan de mensen die dat het hardste nodig lijken te hebben? Maar het was een wedstrijd, dus de prijzen gaan naar de beste inzendingen.


Ik bedank alle enthousiaste inzenders, ook voor de vele felicitaties met het 10-jarig jubileum van mijn schrijfcursussen.
Sommigen hebben expliciet om commentaar gevraagd, maar jammer genoeg ben ik niet in staat om op de inzendingen persoonlijk te reageren.


De winnaars hebben inmiddels al persoonlijk bericht gekregen. Dit zijn ze:


1. Yfke Koolhaas, met 'Deadline'. Zij mag een schriftelijke cursus kiezen uit mijn aanbod.
2. Erik Helleman wint 1 uur schrijfadvies via mail.
3. Marieke Herweijer wint 1/2 uur schrijfadvies via mail.


Ik wens ze van harte proficiat!


Tegen alle inzenders zeg ik: blijf schrijven!

1 opmerking: