dinsdag 7 september 2010

Leren lezen

Lezen is vanzelfsprekend voor veel mensen, voor mij ook. Maar gisteren op Manuscripta werd ik weer eens even met mijn neus op de feiten gedrukt: anderhalf miljoen Nederlanders is laaggeletterd. Zij kunnen nauwelijks lezen en weten dat, soms zelfs voor hun naasten, slim verborgen te houden.
Deze week is de Week van de Alfabetisering en onder meer de Stichting Lezen en Schrijven zet zich in voor deze mensen. Als je niet kunt lezen, kun je niet goed meedraaien in deze maatschappij en raak je buitengesloten. Reizen met de trein, formulieren, gebruiksaanwijzingen, post in de brievenbus. Het is moeilijk voor te stellen hoe het is om alleen lettertekens te zien zonder betekenis.
Op Manuscripta vertelden twee vrouwen over hun ervaringen sinds zij enkele jaren geleden met een leescursus begonnen op het ROC in Amsterdam. 'Ik kon niks', zei een van hen.
Zij begonnen met eenvoudige boekjes, daarna kwamen de hertalingen van literatuur zoals uitgeverij Eenvoudig Communiceren uitgeeft in de Leeslicht-serie. Zo komen ook bv. de boeken van Herman Koch, Renate Dorrestein en 'De Voorlezer' van Bernhard Schlinck binnen het bereik van mensen die moeite hebben met lezen.
Een van de twee vrouwen heeft inmiddels de Da Vinci Code gelezen, in de 'gewone' versie zelfs. De ander las vlot en zelfverzekerd voor publiek voor.
Ik raakte ontroerd door twee vrouwen van mijn leeftijd die het lef hadden gehad om hun schaamte te trotseren en de schoolbanken in te gaan. Vol zelfvertrouwen zaten ze daar, terecht trots op wat ze bereikt hebben en genietend van die nieuwe wereld die voor hen is opengegaan.
http://www.weekvandealfabetisering.nl/laaggeletterdheid
http://www.eenvoudigcommuniceren.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten