zondag 3 oktober 2010

Mooi weer

Veel voornemens heb ik niet gemaakt toen ik drie maanden geleden met dit weblog begon. Maar eentje was: in hemelsnaam begin niet over het weer!
Toch, na zo'n prachtige nazomerherfstdag kan ik het niet laten.
In de zuidelijke provincies leek iedereen zichzelf uit te laten, te voet, per fiets en in de cabrio. De korte broeken en sandalen mochten er ook nog weer even uit.

Het was een dag om ten volle met alle zintuigen te proeven.Vanavond stond ik min of meer meditatief te snoeien in mijn tuin. De zon was verdwenen, het begon al wat te schemeren en de vogels waren stil. Tot plotseling een vogel een machtig lied aanhief.
Mijn snoeischaar zweeg en ineens kwam Pallieter in mijn gedachten, levensgenieter en schepping van de Vlaamse auteur Felix Timmermans. Pallieter (verschenen in 1916) is de eenvoudige, blijmoedige man die het carpe diem in zijn eigen taal tot levensmotto verhief: Melk de dag.
Bijna veertig jaar geleden schreef ik in een notitieboekje citaten die me aanspraken. Daar met mijn snoeischaar vanavond bij de rozenstruik, luisterend naar de vogel schoten me de woorden van Pallieter te binnen.
Ik heb mijn citatenboekje er even op nageslagen. Pallieter gaat naar het beeld van 'Ons Lievevrouwke' (de H. Maagd Maria bij de katholieken).
En hij stak vóór haar wassen beeldeke een keerseken aan en zei: "As da schoe weêr ij schuld is, dan heddet verdind."
Wonderlijke herinneringen en gedachtekronkels, dankbaarheid en weemoedigheid om een voorbije mooie dag.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten