zondag 31 oktober 2010

Schrijfmaand

We staan letterlijk aan de vooravond van november, die ook slachtmaand of nevelmaand heet.
De maand waarover de dichter J.C. Bloem schreef:
Altijd november, altijd regen,/ Altijd dit lege hart, altijd.

Zo somber als deze dichtregel ben ik niet gestemd, al is november nooit mijn favoriete maand. Maar deze keer heb ik een mooi vooruitzicht: een volle maand om in alle rust te schrijven.
Nee, ik doe niet mee aan Nanowrimo. Aan wat?
Nanowrimo staat voor National Novel Writing Month, een wedstrijd die uit de VS ook is overgewaaid naar ons land. Deelnemers proberen op 30 november een roman af te hebben van minstens 50.000 woorden, dat is 1667 woorden per dag. Op internet steunen en stimuleren ze elkaar om het vol te houden.
Het kan een goede stok achter de deur zijn om publiekelijk je goede voornemens te uiten. Duidelijk is wel dat het vooral gaat om de kwantiteit. Maar dat is helemaal geen punt als je daarna nog volop de tijd neemt voor revisie. Aan het eind van de maand ligt er dan toch een eerste versie als basis.

Voor al die mensen die na november nog een stok achter de deur nodig hebben, kan mijn schriftelijke cursus van nut zijn: Schrijven met een stok achter de deur.

Wat ik deze maand ga schrijven? Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar. Gedichten, proza, voor volwassenen, voor kinderen, toneel, een thriller?
Welke ervaringen, gevoelens of fantasieën roepen om een verhaal? Wat komt er in de nevelmaand bovendrijven als ik helemaal niets hoef?
Misschien wel helemaal niets.

http://www.nanowrimo.org/nl
http://www.annievangansewinkel.nl/cursussen/content_001.cfm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten