woensdag 3 november 2010

Drieteenstrandloper

Gisteren op het strand in Bergen aan Zee zag ik tot mijn grote plezier dat ze weer terug zijn, de drieteenstrandlopers. In het broedseizoen zoeken ze het hoge noorden en Siberië op.
In de nazomer zakken ze af naar het zuiden om te overwinteren. In november schijnen ze in de grootste aantallen in Nederland te zijn, maar ze trekken nog veel verder. Moeiteloos overbruggen de kleine vogels afstanden tot ver in Afrika, zonder tussenlandingen.
Ik word vrolijk als ik ze zie bewegen bij de vloedlijn. In kittige beweginkjes lijken ze telkens terug te schrikken voor de golven. Je zou zeggen dat ze last hebben van koudwatervrees.
Natuurlijk lukte het me niet om die rappe vogeltjes vast te leggen met de eenvoudige camera op mijn mobiel. Maar ik was al blij met de zon die zo prachtig op het water scheen. De drieteenstrandlopertjes fotoshop ik er in gedachten wel bij.

Koos Dijksterhuis heeft over zijn fascinatie voor deze vogels een boek geschreven: 'Een Groenlander in Afrika'.
http://www.drieteenstrandloper.nl/blog/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten