donderdag 4 november 2010

Geen idee

Tja, daar zat ik dan vanmorgen aan de schrijftafel, omringd door mappen, losse kladjes en mijn schrijflogboek. En de weelde plaagde me, zoals vrij vertaald een mooie uitdrukking in het Weerts luidt. Een overdaad aan ideeën en geen idee welk ik zou aanpakken.
Maar liefst twee ideeën heb ik voor thrillers, een voor een roman en enkele voor kinderboeken. Toch liever dat gegeven voor een toneelstuk uitwerken of die gedichtencyclus maken?
Ik besloot me te concentreren op de kernvraag die ik als tip aan aspirant-schrijvers geef: Schrijf het boek dat alleen jij kunt schrijven!
Onlangs had ik die zelfbedachte wijsheid nog gedebiteerd in het artikel voor de opleidingenwebsite Eduhub: 'Ik wil ook een boek schrijven'.
Ik moest dus vanmorgen weer eens op zoek naar mijn USP's op het gebied van schrijven. Welke ervaringen, competenties en genres kan juist ik inzetten voor mijn schrijfproducten? Jakkie, wat een taal.
Ik besloot onmiddellijk dat ik al mijn ideeën op een tweede criterium moest selecteren: Ga aan de slag met het idee waar je nu en hier het meeste zin in hebt.
Kijk, dat ruimde lekker op. Van de aanvankelijke 15 schrijfplannen zijn er nu nog drie over, plus Winkeldochters waaraan ik gestaag verder reviseer. Het zal de komende dagen vanzelf wel duidelijk worden welk werk zich onontkoombaar aan me opdringt.
Bovendien behoud ik me het recht voor om morgen al alles van tafel te vegen voor een nog beter idee dat me weet mee te slepen.
Mijn schrijfproces blijft iets onnavolgbaars, en spannends ook.    
http://www.eduhub.nl/artikelen/ik-wil-ook-een-boek-schrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten