donderdag 11 november 2010

Schrijven over schrijven

Tijdens een schrijfretraite ben ik, zeker in het begin, vaak bezig met schrijven over schrijven. Mogelijkheden verkennen, proefstukjes maken, vingeroefeningen of gewoon uitstelgedrag. En soms blijken aanvankelijk onbeduidende krabbels achteraf toch de aanzet te zijn geweest voor een nieuw boek.
Een inkijkje in dat soms ietwat tobberige zoekproces. Op 5 november schreef ik onder meer in mijn schrijflogboek:

Alles wat ik op het gebied van schrijven kan en geleerd heb, als ik dat nou eens associeer, jongleer, hussel en kluts. Wat zou er dan uitkomen? Let wel, zonder dat ik tevoren nadenk over personages, setting, plot?
In het verleden heb ik dat wel eens gedaan en dan kwam er bijvoorbeeld een springerig speels kinderboek uit als 'Stijn Klein' of 'Papa zonder grenzen'. Maar zou er ook een volwassenenboek uit kunnen komen? Of leg ik me daarbij a priori al te veel beperkingen op in mijn fantasie? Zou er dan een springerig, speels hoofdpersonage ontstaan of staat dat  te weinig in deze wereld? Moet ik zoiemand een 'aards' beroep geven, zodat de setting toch realistisch blijft?
Met 'Zeezucht' *)was het allemaal ijl, tijdloos en kaderloos. Nu heb ik, denk ik, wel behoefte aan een personage dat in deze tijd staat.
Misschien kan het personage een dromerige of een verrassende andere kant hebben. Op zich is het boeiend om te laten zien (boodschap?!) dat mensen meer, verrassende kanten in zich hebben. Niets is vanzelfsprekend, niets is wat het lijkt. Daar heb je weer mijn 'missie' bij het schrijven, die ik ooit uitsprak in een interview.
(...)
Als ik niets hoef te schrijven zoals vanochtend, komt er dus geen springerig kind-personage oppoppen.
Maar ik blijk 'stiekem' bezig met twee boekideeĆ«n voor volwassenen: 'Verdwijning' en 'Buiten de lijntjes' (werktitels).
Dat geeft niet. Het maakt langzamerhand misschien iets duidelijk. Nog geen idee of de strijd om mijn schrijftijd uiteindelijk tussen deze twee gaat, of dat alsnog de gevaarlijke outsider komt aanwaaien.

*) Zeezucht, roman voor volwassenen, nog niet gepubliceerd. Fragment op mijn website: http://www.annievangansewinkel.nl/boeken/zeezucht.cfm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten