vrijdag 12 november 2010

Vlot

Westerstorm was het vanmiddag niet meer, maar hard waaide het wel. De zee was een kolkende massa en ze pikte een groot deel van het strand bij Egmond in. Altijd mooi om naar te kijken, maar tegelijkertijd zijn het minder aangename omstandigheden voor een flinke strandwandeling. Binnen de kortste keren ben je gezandstraald.

Het enige wat aangespoeld bleek, was een pallet die je met enige fantasie een vlot kunt noemen. Het herinnerde me aan een interview dat ik ooit las over 'jezelf een vlot liegen'.
Op internet is dat zo getraceerd. Hoogleraar theologie Pieter Holtrop in dagblad Trouw, 15 aug. 2005:  ,,Religieus verzinnen - dat vind ik het leukste wat er is. Religie is jezelf een vlot liegen. De fundamentalist zal in eeuwige toorn ontvlammen als je dat zegt. Dat vlot bestaat écht, vindt hij. Ik lieg dat ik op dat vlot klim. Ik lieg dat ik blijf drijven.''

Twinkelende blik. ,,En het mooie is: dan dríjf je ook.''

Later kwam ik zo'n zelfde vlot tegen in het gedicht 'Schipbreuk' van Ellen Warmond: (...) lieg ik een vlot/ lieg ik een reddingsboei/ lieg ik mijn hoofd boven water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten