woensdag 29 december 2010

Goede voornemens

Tegenwoordig maakt 75 % van de Nederlanders geen goede voornemens meer voor het nieuwe jaar, aldus een recent onderzoek.
mei 1961 H. Communie
Ik ben er lang geleden ook al mee opgehouden.

Als kind had ik nog de illusie dat ik me aan zo'n voornemen kon houden, als ik maar hard genoeg wilde. Gelukkig kreeg ik een katholieke opvoeding en nadat ik de H. Communie had gedaan, kreeg ik ook toegang tot de biecht. Na elke biecht kon je namelijk opnieuw beginnen. Ik zou geen ruzie meer maken met mijn zusje, niet meer jokken, niet zeuren. En als het mis ging - en dat ging het - was er een maand later weer een biecht waar ik schoon schip kon maken. Ik herinner me nog dat ik me bijna fysiek gezuiverd voelde als mijn zieltje weer schoongepoetst was na boetedoening met enkele gebeden.
Bij goede voornemens voor het nieuwe jaar moet je echter een heel jaar wachten voordat je je goede wil en inzet kunt tonen.

Van latere jaren kan ik me nog maar één goed voornemen herinneren. Toen ik in 1997 de journalistiek uit stapte om voortaan alleen nog te schrijven, noteerde ik in een logboek: 'Ik wil lui en dik worden'.
Wie mij kennen, weten dat ik hopeloos mislukt ben in dat streven.
Misschien was het ook vooral een verlangen naar kunnen ontspannen en luieren: het hangmatgevoel, en dat gaat me gelukkig steeds beter af.

Dat ik graag werk, geeft ook wel aan hoeveel plezier mijn werk me bezorgt. Mijn cursussen creatief schrijven, bedrijfstrainingen communicatie en optredens op scholen en in bibliotheken, maar op de eerste plaats het schrijven. Dat is toch waar het allemaal om begonnen was, en wat nog al te vaak sluitpost is.
Daarom heb ik voor het nieuwe jaar toch een goed voornemen, nee, laat ik het een plan noemen: ik ga meer schrijven.

Iedereen die dat ook van plan is, wens ik veel kracht en succes om het plan uit te voeren.
En wellicht kan een schrijfcursus, bij mij of elders, nét dat duwtje over de drempel zijn.

http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/schrijfcursussen%20en%20-workshops
http://www.annievangansewinkel.nl/cursussen/content_001.cfm
http://www.eduhub.nl/artikelen/ik-wil-ook-een-boek-schrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten