woensdag 29 december 2010

Jaaroverzicht

Het is een week van terugblikken, in de media, maar ook bij mezelf. Wat ging goed, wat kon beter?

Voor mijn werk kan ik terugkijken op een mooi jaar. Twee jeugdboeken verschenen: 'Stoerewatjeskamp' en 'Zat'. In maar liefst drie bundels verschenen van mij verhalen en gedichten: 'Heks speciale acties' (in 'Lekker griezelen', uitg. The House of Books), 'Sierra Nevada' en 'Livven Hieër' (in 'D'r Her God versjteet óch plat', uitg. TIC) en de kindergedichten 'Feest' en 'Verliefd' (in 'Wie heeft hier met verf lopen smijten?, uitg. Querido).
Mijn schrijfmaand in het Roland Holst Huis in Bergen was een feest. Uiteenlopende schrijfprojecten heb ik er op de rails gezet, genoeg om nog maanden aan vooruit te kunnen. Ook was er de tentoonstelling 'Verhalende rivier' in Wageningen van het Platform Beroepskunstenaars met mijn gedicht 'Stil staan'.
Twee nieuwe schriftelijke cursussen heb ik op de markt gebracht: Reisverhalen en Schrijven met een stok achter de deur. Mijn eigen cursusinstituut vierde zijn 10-jarig jubileum. En ik werd in Limburg genomineerd voor de Veldeke Literatuurprijs.

In mijn persoonlijk leven waren er grote en kleine ontdekkingen, ontmoetingen, verrassingen. Vers in het geheugen ligt nog de trip naar Parijs, maar de reis naar Nepal, een trekking in de Annapurna, in april werkt ook nog steeds door.
Zo'n totaal andere wereld dan bijvoorbeeld de Afrikaanse landen waar ik was, ook omdat dit een heel fysieke reis was. Stap voor stap, in het moment zijn, ruimte en stilte ervaren en dankbaarheid voelen om het lijf en de gezondheid die dit mogelijk maken.

Gezondheid, niet vanzelfsprekend. Naast de hoogtepunten dit jaar was er ook lijden in mijn omgeving en mede-lijden, voorzover dat mogelijk is. Familieleden en vrienden die lichamelijk of geestelijk lijden en waarbij ik me vaak zo machteloos voel.

Ik weet wel dat er zonder dalen geen toppen zijn en dat lijden en verlies bij het leven horen, maar dat is allemaal maar verstandige praat als het zo dichtbij komt en het mensen treft die je dierbaar zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten