dinsdag 25 januari 2011

Nacht (1)

De nacht werpt zijn schaduwen vooruit. Overmorgen, 27 januari, is het de jaarlijkse Gedichtendag en in het hele land staat het gedicht centraal in uiteenlopende activiteiten.
Elk jaar doe ik graag op de een of andere manier mee aan Gedichtendag. Het thema van dit jaar 'Nacht' spreekt bijzonder tot de verbeelding.

De nacht waarin de meeste activiteiten op een lager pitje gaan, waarin elk geluid in de stilte harder van zich doet spreken, het schemergebied tussen waken en slapen, de belofte van een mooie nieuwe dag. Nacht, in de veilige beschutting van het huis, omgeven door vijandig donker waar niets is wat het lijkt. Kortom: ook als dichter kan ik me uitleven in de nacht.
Mijn enthousiasme voor het thema wil ik overbrengen in de gedichtenworkshop die ik op Gedichtendag 's avonds geef bij de Volksuniversiteit in Veenendaal. Het plaatselijke weekblad De Rijnpost besteedt er morgen aandacht aan.

Op Gedichtendag, - of misschien zelfs al 's nachts als ik nog wakker ben - plaats ik een gedicht op dit weblog waarin de nacht een belangrijke rol speelt.

Informatie over activiteiten elders is te vinden op de speciale website voor Gedichtendag: http://www.gedichtendag.com/activiteit_detail.asp?ActID=642

http://www.deweekkrant.nl/de_rijnpost

Geen opmerkingen:

Een reactie posten