zaterdag 19 maart 2011

Landgoed ontdekt

Hoewel ik al achttien jaar in Wageningen woon en er ook meermalen langs wandelde of fietste, heb ik vandaag pas voor het eerst ONO bezocht. Zo heet in de volksmond het landgoed en de zorginstelling Oranje Nassau's Oord.
Aan de bosrand tussen Wageningen en Renkum kun je het imposante gebouw niet missen, waarvan de oorsprong teruggaat tot de tijd van koningin Emma en koning Willem III. Na zijn functie van sanatorium vangt het nu uiteenlopende groepen zorgbehoevenden op.

Omdat ik te vroeg was voor de open dag, zocht ik een bank op met zicht op het hertenkamp en in de verte het Renkums Beekdal. Hoe zou het zijn om hier over een jaar of 20/30 mijn oude dag te slijten, zat ik even te mijmeren.
Maar daar wil ik nog helemaal niet aan denken, al zijn er naargeestiger oorden denkbaar. Sterker nog, Oranje Nassau's Oord ligt er prachtig bij, zeker op deze zonnige dag en ook binnen oogt het ruim en licht. Het heeft bovendien een menselijke maat.

Ik deed nog enkele ontdekkingen. ONO valt sinds 16 maart onder de gemeente Wageningen en dus niet meer onder Renkum. Hebben 'we' er heel stilletjes een prachtig landgoed bijgekregen.

Koning Willem III had als hobby houtbewerken en in het gebouw wordt zijn gereedschap nog bewaard, evenals een servies van koningin Emma. Ik wist al wel dat ze op het landgoed ook een theetuin had. Overigens kwam ze niet vaak op haar buiten in onze regio.

En voor het eerst zag ik dat er op het terrein een ijskelder is. Vreemd dat ik die nooit eerder spotte. Ging die altijd verscholen in het struweel? In elk geval lagen vlakbij indrukwekkende stapels gekapte boomstammen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_Nassau%E2%80%99s_Oord

Geen opmerkingen:

Een reactie posten