vrijdag 20 mei 2011

Annie H.J.

- Annie H.J., pardon?
- Sorry, zo heet ik: Anna Helena Jacoba.
- Hoe durf jij je de naamgeving aan te meten van dé schrijfster van Nederland? De mevrouw die onze kinderen heeft leren lezen. Die ons als volwassenen laat gniffelen omdat ze hen opjut tot stoutheid en ons laat lachen om de dramatiek van ons eigen leven.

Op Annie M.G.
rijmt Annie H.J.
Mezelf vergelijken met mijn heldin
en ongekroonde koningin
van Nederland
is ongerijmd en boud.

Puh! - ik ben lekker stout.

Vandaag is het 100 jaar geleden dat Annie M.G. Schmidt werd geboren. Vanaf de lagere school heb ik haar werk gelezen en later las ik biografieën en studies over haar. Ze is een van de schrijvers die ik het meest bewonder.
Als kinderen me vragen van welke schrijvers ik fan ben, noem ik ook altijd haar naam. 'Ik las haar boeken 50 jaar geleden al, jullie ouders lazen haar boeken en jullie nu ook weer. Als jouw boeken kinderen van alle tijden boeien, ben je echt een groot schrijver.'

Het is dan ook zeer terecht dat Annie M.G. in deze periode op allerlei manieren en plaatsen in de schijnwerpers staat.
Vannacht bijvoorbeeld wordt de zevendelige musicalserie Annie MG herhaald, zeer de moeite waard om lekker lang op te blijven.

Website Annie M.G. Schmidt
Tv-serie Annie MG

Geen opmerkingen:

Een reactie posten