dinsdag 17 mei 2011

Kinderen schrijven dialect

Limburg is in Nederland de provincie waarin nog het meeste dialect wordt gesproken. Maar schrijven in het dialect is iets anders. Veel volwassenen vinden het moeilijk, zelfs om te lezen, terwijl je tegenwoordig toch soms ziet dat de jeugd het dialect gebruikt om te sms'en.
Mijn moedertaal, het Weerts, is ook een Limburgs dialect en ik schrijf al tientallen jaren óók in het het plat. Dat heeft me onder meer bewust gemaakt van de rijkdom en uitdrukkingskracht van mijn moedertaal.
Jong geleerd, enzo.
Ik ben dus enthousiast over het initiatief van de redactie van Platbook, een boekenreeks in het Limburgs, om ook een boek voor en door kinderen uit te brengen. Dit najaar verschijnt Platbook 7: Kinger sjrieve plat. Kinderen kunnen tot 9 juli een gedicht of verhaal insturen in hun eigen Limburgs dialect van maximaal 600 woorden. Een selectie daarvan komt in het boek terecht.
En ik mag die selectie doen, een dankbare, maar vast ook moeilijke taak.
Overdonder me met inzendingen en verras me!

Meer informatie is te vinden op de website van het Huis voor de Kunsten Limburg. Daar staat ook het adres waar je je tekst heen kunt sturen.
Huis voor de Kunsten Limburg - Platbook 7

Een eerder blog over moedertaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten