zondag 1 mei 2011

Uitvogelen

Je hoeft niet ver van huis te gaan om moois te beleven. Vanmorgen zat ik in de rust van mijn tuin toen ik opkeek van een nooit eerder gehoord geluid pal boven me, regelmatig zoevend/zwoegend. De vleugelslag van een indrukwekkende, witte vogel die vrij laag overvloog. Gebiologeerd keek ik hem na en probeerde hem met mijn zeer beperkte vogelkennis te determineren. Groter dan een reiger, geen lange snavel als van de ooievaar, evenmin de typische bek van de lepelaar. Toen was mijn kennis al uitgeput.

Gelukkig bood de website van de KNVV-vogelwerkgroep Wageningen zojuist de meest waarschijnlijke optie: een visarend, die om 11.50 uur boven Wageningen werd gespot. Hij schijnt zeldzaam te zijn.
De meeste plaatjes op internet laten een overwegend bruine vogel zien, maar de visarend heeft een witte onderkant en die zag ik vanuit mijn luierende positie. Mocht het toch een andere vreemde vogel zijn geweest, dan doet dat niets af aan mijn blij gevoel.
Wat een vogel in de vlucht een mens en passant gelukkig kan maken.

http://wageningen.waarneming.nl/waarnemingen_all_wg3.php?groep=1&z=2

http://www.vogelbescherming.nl/nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/234/tab/Waarnemingen/type/details/waarneming/53955651

Geen opmerkingen:

Een reactie posten