woensdag 8 juni 2011

Onbevangen voorlichting

Je zou verwachten dat jongeren in deze tijd betere seksuele voorlichting krijgen dan wij vroeger. Maar uit recent onderzoek blijkt dat niet het geval te zijn. Allerlei misvattingen doen nog op grote schaal de ronde, bijvoorbeeld dat de pil onvruchtbaar kan maken.


Bij het opruimen van het ouderlijk huis kwam onlangs weer 'het' boekje voor de dag. Dat spannende lavendelkleurige boekje dat ik rond mijn twaalfde met rode oortjes las. Ik zat in de zesde klas (groep 8 heden ten dage) en mijn ouders brachten het mee van de ouderavond. Als de kinderen nog niet voorgelicht waren, was het de hoogste tijd volgens de school. Ik kreeg dus het boekje te lezen van mijn moeder en alles wat ik niet snapte, mocht ik vragen. Ik schijn heel wat gevraagd te hebben.


In mijn herinnering stond er in het boekje wat er allemaal zondig was, zonder duidelijk te vertellen hoe dat dan allemaal in elkaar zat. Vaagheid troef.
Nu ik het echter, 45 jaar later, doorblader, vind ik het vage wel meevallen. Het is in een vlotte stijl geschreven met humor en de tiener wordt rechtstreeks aangesproken. De jonge lezer krijgt onder meer antwoord op de volgende vragen: mag ik naar mezelf kijken als ik naakt ben en is gemengd zwemmen verkeerd? Geslachtsziekten en zelfbevrediging (je kunt 'in de fout' gaan, maar het komt aan op de goede bedoeling) komen ter sprake. Homoseksualiteit ook ('een nare ziekte'), die de schrijver helaas ook nog eens verwart met pedofilie.


In toon modern en aansprekend, dit boekje uit 1957 en alle relevante onderwerpen komen aan bod. De technische kant van het zaadje en het eitje wordt goed belicht en ook wordt benadrukt dat het gevoel voorop moet staan en dat je niets tegen je zin moet doen. Maar de moralistische opvattingen zijn vaak ernstige misvattingen, al moet je dat wel in de tijd zien.
Gelukkig heeft het boekje mijn seksuele ontwikkeling niet geremd en heeft de praktijk de etiketjes van zondig, onkuis, ordinair en fout losgeweekt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten