zaterdag 4 juni 2011

Spannend boek

We beleven weer de Maand van het Spannende Boek. Bovendien bestaat het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM) 25 jaar, evenals de Gouden Strop.
Ik ben ook lid van dat Genootschap en ik geniet vooral van de bijzondere excursies die van tijd tot tijd worden georganiseerd. Zo mochten we zelf enig speurwerk verrichten op de politieschool in Zutphen waar uiteenlopende pd's (plaats delict) waren nagebouwd. Dat viel nog niet mee. Akelig levensecht lagen daar poppen voor lijk, zagen bloedspatten op de muur er luguber uit en wisten we door onhandigheid belangrijke sporen uit.

Ook de excursie naar een schietbaan in Amsterdam staat me nog helder voor de geest. Ik ben toch al niet zo handig, vaak een aartstwijfelaar en mijn ooghandcoördinatie is gebrekkig. Hoe haalden ze het in hun hoofd om mij met scherp geladen wapens als een pistool en een revolver in handen te geven?
Ik vroeg dus zelf extra begeleiding daar in die schietkelder, veel te bang dat ik door onnozele onoplettendheid zo de top van de misdaadschrijvers in Nederland zou decimeren. Ik vertrouwde mezelf voor geen cent.
Twintig schoten heb ik gelost, allemaal mis! Een collega twee banen verderop telde uiteindelijk op zijn schietschijf één treffer meer dan hij zelf had afgevuurd. Heel best mogelijk dat een afzwaaier van mij zijn moyenne verhoogde.
Tijdens ons bezoek aan het schietcentrum kregen we ook uitleg over alle mogelijke wapens. Mij werd weer eens duidelijk dat je als thrillerschrijver snel in de fout gaat als je wapens opvoert in je boek. Ook beschietingen zoals ze in films bv. plaatsvinden, kúnnen technisch vaak niet eens.
Als thrillerschrijver moet je je research dus extra goed doen. Je verhaal hóeft niet zo gebeurd te zijn, maar het moet wel zo gebeurd kúnnen zijn.

Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs heeft voor zijn jubileum een spannend en informatief boek uitgebracht. Voor Stille getuigen zijn 25 thrillerschrijvers gekoppeld aan deskundigen van het Nederlands Forensisch Instituut. Uit dat contact zijn spannende verhalen ontstaan waar forensisch onderzoek een rol in speelt, bijvoorbeeld naar explosieven, handschrift, geluiden, verf en bloedspoorpatronen. Fantasie van de schrijvers, maar op basis van feitenkennis.
Bibliotheken stellen het boek beschikbaar aan hun leden en in de boekhandel is voor 7.50 euro een luxere editie verkrijgbaar.
http://www.maandvanhetspannendeboek.nl/ 
GNM - Genootschap Nederlandstalige Misdaadauteurs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten