zaterdag 20 augustus 2011

Graven (3)

De afgelopen maanden schonk ik geen aandacht aan de zuilen bij de ingang van het kerkhof in Weert. Vandaag las ik voor het eerst de inscripties. Natuurlijk ken ik al lang de uitdrukking 'Heden ik, morgen gij', 'waarin voor mij vaak 'Carpe diem' meelift.












Maar het blijkt nog dreigender te kunnen: gisteren mij, vandaag u. Dat is namelijk de mededeling op de twee zuilen, met een verwijzing naar de Bijbel (Ecclesiasticus 38: 23). In mijn bijbelversie staat trouwens: Gisteren hem en heden u. Maar de boodschap is duidelijk: memento mori.
Ik voel me tot op heden kerngezond, maar prijs de dag niet voor het avond/nacht is. Over een goed halfuurtje is vandaag voorbij. Dan heb ik het dus gered. Morgenvroeg begin ik maar weer wijselijk de dag te plukken.
In elk geval is het de eerste dag van de rest van mijn leven, om maar eens een vet, en zeer waar, cliché aan te halen.

1 opmerking: