zondag 11 december 2011

Monument

Al een jaar of vijftien kom ik minstens eens per jaar een aantal dagen in Egmond om te werken met zicht op zee. Dan huur ik op mijn vertrouwde adres een appartement aan de boulevard.
Elke keer zie ik dan ook weer het huis van de buren, een eigenwijs geel houten huis. Het doet me deugd dat het heeft standgehouden ondanks de vernieuwingsdrift en hoogbouw die culmineerde in de sterflat van 10-hoog, de buren aan de andere kant.
Vandaag viel mijn oog voor het eerst op een verweerd bordje voor het huis dat een naam heeft: de Geveerde Kikker. Het blijkt een rijksmonument uit 1922, relict van het vroege strandtoerisme in begin 20e eeuw en het kwam als bouwpakket uit Silezië.
Een geruststellende tekst, want zijn monumentenstatus zal de villa wat beter behoeden tegen eventuele megalomane skylineprojecten voor Egmond. Helemaal gerust ben ik niet op het aanzien van de boulevard, want wat gaat er een eind verderop verrijzen na de sloop van voormalig hotel Bellevue?  
Ik kom graag terug om het proces nauwlettend te volgen.

Website Geveerde kikker   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten