donderdag 24 mei 2012

Dat stukje straat in Fatima

Gisteren had ik een bijzonder optreden in Weert, toch altijd al een soort thuiswedstrijd, maar nu helemaal, want locatie en onderwerp was Fatima. Dat is de wijk waar ik ben opgegroeid en mijn hele leven bleef komen, ook nadat ik het ouderlijk huis uitging.

Uitleg in de Fatimakerk
 De middag was georganiseerd door de afdeling Weert van dialectvereniging Veldeke. In beeld en tekst passeerde voor een volle zaal de geschiedenis van de wijk en dat was voor velen een feest van herkenning, al was er ook weemoed over wat verdween.
Vervolgens gingen we naar de Fatimakerk, die vorig jaar aan de eredienst onttrokken is. Ik schreef daar toen een blog over: Kerk dicht

Mozaïekwand achter het priesterkoor
 Hopelijk krijgt het waardevolle gebouw spoedig een nieuwe bestemming. De achterwand van het priesterkoor bestaat uit een van de grootste mozaïekwerken van Europa. Het zou eeuwig zonde zijn als dat in onomkeerbaar verval raakt.
Tussen de bedrijven door was er muziek en waren er voordrachten in het dialect van onder meer Ton Bijsterveld-Claessens en mijzelf.
Voor de gelegenheid had ik in het Weerts een beschouwing geschreven over 'Det stökske straot in Fatima', het deel van de Nieuwstraat waar ons gezin woonde. In mijn weblog van twee weken geleden Kind aan huis beschreef ik dat ik de huissleutel definitief heb ingeleverd.
Mijn verhaal gisteren besloot ik met de woorden: 'Verbongenheid met det stökske straot, met Fatima. Ich woeën d’r al lang neet mieër, mer - ouch zónger hoeëssluuëtel - woeëntj det stökske Nówstraot vör altieëd in mich.'

De Fatimakerk werd in 1955 ingewijd en er liggen heel wat voetstappen van mij. Ook de kerkruimte onderin, de crypte, ken ik van de doordeweekse winterochtenden uit mijn kindertijd als de mis daar werd opgedragen. Het was dan te duur om de grote kerk warm te stoken.

Maar bovenin de kerk was ik nog nooit van mijn leven geweest. Gisteren kreeg ik de kans om naar de omloop in de koepel te klimmen en vanuit de binnenramen had je een mooi uitzicht op het priesterkoor.
Zo'n vertrouwde omgeving en toch weer iets nieuws ontdekt.

Website Ton Bijsterveld-Claessens
Mijn website: Het Weerts en ik
Website Veldeke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten