dinsdag 26 juni 2012

Lezen maakt vrij

Lezen maakt vrij en lezen boeit. Dat hebben al veel mensen ervaren. Maar in Brazilië wordt er een heel nieuwe doelgroep aangeboord in een interessant experiment.
Gedetineerden kunnen daar strafvermindering krijgen door in vier weken een boek te lezen en een leesverslag te maken, foutloos ook nog eens. Dat zijn nogal eisen voor vier dagen strafvermindering per gelezen boek, met een maximum van 48 dagen per jaar.
Drukbezette mensen zouden er misschien een moord voor doen om eens ongestoord boeken te kunnen lezen. Maar voor een aantal gedetineerden zal lezen al een hele klus zijn, laat staan schrijven, laat staan foutloos.
De gedachte achter het project is dat de gevangenen door het lezen met een bredere kijk weer de wereld ingaan.

Natuurlijk lezen gevangenen ook. Bij rondleidingen in gevangenissen heb ik wel eens gehoord wat de toppers in de uitlening zijn. Ook zullen er veellezers zijn en er zijn voorbeelden bekend van gevangenen die tijdens hun detentie studeerden, rechten bijvoorbeeld.
Ik vraag me af of deelnemers aan het project vrij mogen kiezen uit het boekenaanbod. Mag het boek van Papillon bijvoorbeeld, die gevangen zat op Duivelseiland en schreef over zijn ontsnappingen? En het handboek Criminaliteit voor dummies? Ik sla op hol, dat bestaat niet, althans niet in het legale circuit.
Een origineel project is het zeker, evenals de straf die een Belgische rechter begin dit jaar oplegde aan een roekeloze rijder. De dader moest 'Tonio' van A.F.Th. van der Heijden lezen.

Valt het te verwachten dat zo'n gevangenisleesproject ook in Nederland komt? Ik weet het niet.
Toch wil ik alvast wat schaamteloze reclame maken. Mijn thriller 'Moeders mooiste' speelt zich af in de gevangenis waar een vrouw met haar baby zit omdat ze gruwelijkheden op haar kerfstok heeft.
En als die leesverslagen, net als in Brazilië, foutloos moeten zijn, dan beveel ik mezelf van harte aan om opfriscursussen spelling en grammatica te geven.

Maar of je nou een beter mens wordt van lezen?
Slechter word je er waarschijnlijk ook niet van en anders is het gewoon lekker. Vind ik.

de Volkskrant: artikel over strafvermindering voor lezende gedetineerden in Brazilië
Weblog 28 jan. 2012: Voor straf lezen
Boek Moeders mooiste

Geen opmerkingen:

Een reactie posten