donderdag 26 juli 2012

Naamdag

Als ik in Frankrijk had gewoond, had ik vandaag feest gehad. Fransen vieren - vroeger althans, ik weet niet of de verjaardag daar ook heeft 'gewonnen' - naamdag in plaats van de geboortedag. Ook in andere katholieke landen wordt de naamdag nog gevierd.
26 juli is de dag van de Heilige Anna en dus is het mijn naamdag. [Dank u. Geen toespraken, geen bloemen. Geen feest ook trouwens].

Lange tijd was ik niet zo gecharmeerd van mijn voornaam. Nu vind ik het wel weer iets hebben, de Annie's sterven immers uit.
Maar mijn doopnaam Anna heb ik altijd wel mooi gevonden. Het bijbelse verhaal gaat over Anna en Joachim die ongewenst kinderloos bleven. Maar dankzij hun geloof en vertrouwen werden zij op hoge leeftijd nog de ouders van Maria, die de moeder van Jezus zou worden.

Zelfs in onze tijd leeft het verhaal van de H. Anna. In het Brabantse dorp Molenschot is elk jaar rond de naamdag van Anna een bedevaart. Enkele jaren geleden nog werden er in de Randstad zelfs bussen gecharterd voor vrouwen die de kerk van St. Anna wilden bezoeken.
Met hun bedevaart hoopten zij dat hun kinderwens in vervulling zou gaan. Maar vaak werd het wensenpakket en passant ook nog uitgebreid met een man.
In de volksmond luidt het gezegde dan ook: 'Naar Molenschot gaat ieder Anneke om een Manneke. Ieder Manneke om een Anneke'.
Een geheel andere invulling dus van relatiebemiddeling.
En vond u uw grote liefde na een bezoek aan St. Anna? Dagblad De Stem wacht op uw verhaal.

Zal de Heilige Anna het deze dagen weer allemaal glimlachend bezien? 



Website H. Anna Molenschot Op de site staan Verhalen vanuit de Randstad, o.m. Beter dan internetdating en Het relatiebureau van de heilige Anna
Wikipedia over de H. Anna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten