vrijdag 14 september 2012

Dag van de Scheiding

Op de website van
Villa Pinedo is
de hele brief te lezen
Velen zal het zijn ontgaan, weinigen zullen het ook op de kalender zetten, maar het is vandaag de Dag van de Scheiding. Voor de derde maal in successie vragen familierechtadvocaten en mediators aandacht voor een goede afhandeling van een scheiding, onder het motto 'Scheiden doe je samen'.
Scheiden doet lijden. Zeker als er kinderen zijn, is het van belang de scheiding met zo min mogelijk blijvende schade te regelen. Kinderen worden immers al te vaak kind van de rekening.
Ik ontdekte de geweldige website Villa Pinedo die bedoeld is voor kinderen van scheidende of gescheiden ouders. Verhalen ter herkenning, berichten van steun, tips en sinds gisteren een ontroerende brief: Aan alle gescheiden ouders van Nederland.
Daarin vragen kinderen beider inzet voor een goed 'nahuwelijk'.

Zelf kom ik uit een bevoorrecht gezin met ouders die tot hun dood een goed huwelijk hadden. Toch komen er in mijn kinder- en jeugdboeken nogal wat kinderen van gescheiden ouders voor, zoals in Reisgenoten gezocht, Droumers en drammers, Steken onder water, Koffer-Koen, Papa zonder grenzen en Zat.
In de eerste drie boeken is de scheiding een gegeven, in de laatste drie titels maakt de scheiding wezenlijk deel uit van het verhaal. Gescheiden ouders in zes op de ongeveer twintig jeugdboeken die ik heb geschreven. Dat strookt min of meer met het gemiddelde van 1 op de 3 huwelijken die tegenwoordig in een scheiding eindigen.
In Er zit een feest in mij!, de dichtbundel voor kinderen die enkele weken geleden bij Querido verscheen, staat mijn gedicht 'Niks met een blije strik' dat ik hier vandaag weergeef als steunbetuiging aan alle kinderen met gescheiden ouders.

Niks met een blije strik                                    



Opgetogen maken ze mijn rekensom:
twee papa’s en twee mama’s,
vier oma’s en vier opa’s.

Dus als jij jarig bent,
bofvogel,
vier je dubbel feest
hiep hiep hiep
en hiep hiep hiep
plus, tel maar uit,
dubbelveel cadeaus.

Dubbelveel cadeaus
ik hoef ze niet
ik hoef de helft niet eens.
Alleen dat klopje ’s morgens op mijn deur
vol verwachting klopt mijn hart
‘Er is er een jarig’.
Een helder en een brom
zoals ooit.
Dan is zelfs niks goed.

Niks
mooi verpakt
omwonden met een blije strik
en van jullie samen.



Eerder weblog over scheiding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten