maandag 17 september 2012

Tongval

Journalist en presentator Twan Huys heeft er in zijn carrière nooit last van gehad dat hij is opgevoed in een Limburgs dialect (een mix van Venloos, Horsts en Sevenums). Sterker nog, volgens mediacoach Judith Bosch geeft zijn zuidelijke tongval juist iets unieks aan zijn presentatie.
Nadat Twan Huys na de Academie voor Journalistiek in Tilburg bij de regionale omroep Zuid ging werken, vroeg hij zich wel eens af of die zuidelijke achtergrond hem niet zou belemmeren als hij voor een 'Hollandse' omroep wilde werken. Maar toen hij die stap zette, bleek dat geen enkel probleem te zijn. Hij hoefde niet eens zijn zachte G af te leren.
De ervaringen van Twan Huys kwamen vanavond ter sprake in het NTR-programma Dat is andere taal!
Twan Huys kwam enkele jaren na mij in de journalistiek terecht en zoals uit het gesprek met Judith Bosch bleek, was de houding tegenover dialectgekleurde stemmen toen aan het veranderen. Tot die tijd gold de tongval van het westen als de norm.
Tijdens mijn studie aan de Academie voor Journalistiek deed ik in 1983 mijn stage bij Radio Nederland Wereldomroep in Hilversum. Ik deed er vooral redactioneel werk, maar ik greep ook de kans om op enkele andere afdelingen mee te lopen. Ik was benieuwd of mijn stem radio-proof zou zijn en vroeg of ik vrijblijvend een stemtest mocht doen.
Resultaat: mijn stem was op zichzelf goed, maar vanwege mijn tongval zou ik niet geschikt zijn voor de landelijke radio, eventueel wel bij een zuidelijke omroep.
Gelukkig is er sindsdien wel wat veranderd, al erger ik me soms aan het ondertitelbeleid bij de omroepen. Komt er iemand uit noord-, oost-, of zuid-Nederland in beeld, dan wordt er ondertiteld. De vermeende superioriteit van de Randstad. Alsof iemand in plat-Amsterdams zo makkelijk te verstaan is.

Boeiend trouwens om Twan Huys en zijn ouders te horen over het verschil tussen praten in het Nederlands of in het dialect. Ik kon het wel meevoelen. Dialect praten is meer dan je uiten in je moedertaal, het is ook je cultuur als basis erkennen en waarderen.

NTR-programma 'Dat is andere taal!' - 17 sept. afl. met Twan Huys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten