vrijdag 11 januari 2013

Feestjaar is begonnen

Gisteravond hebben we in Wageningen het feestjaar ingeluid. Wageningen viert zijn 750-jarig bestaan als stad. In 1263 kreeg de nederzetting aan de Rijn stadsrechten van Otto van Gelre, vooral vanwege de strategische ligging tegenover Betuwe en als vooruitgeschoven post in de strijd tegen Utrecht.
De Markt liep gisteravond goed vol en op het podium verschenen onder meer representanten van bestuur, onderwijs en carnavalsvereniging. Liesbeth List en Chris Hordijk traden op. Het jubileumboek over de geschiedenis van Wageningen werd aangekondigd en mooie activiteiten voor dit hele jaar. Ook zijn er de jubileumgadgets, de - blijkbaar onvermijdelijke - sleutelhangers, T-shirts en mokken.
Een waar spektakel was de flitsende lasershow over Wageningen die bewonderende oh's en ah's opriep.
Zo divers als de bevolking van Wageningen is, zo divers was gelukkig ook de opkomst bij het startschot voor het feestjaar. Echte Waogeningers, al die near-natives, passanten, en vertegenwoordigers van de meer dan 150 nationaliteiten die Wageningen rijk is. Stadsdichter Laurens van der Zee benadrukte het 'samen' van Wageningen.

In 2013 is het precies 20 jaar geleden dat ik in Wageningen kwam wonen. Het voelt als mijn stad, hoewel Wageningen mijn liefde toch nog altijd moet delen met Weert, waar ik geboren en getogen ben. Inmiddels woon ik al langer in Wageningen dan ik in Weert heb gewoond, maar mijn Limburgse wortels voel ik sterk, ook door mijn moedertaal.
Tilburg blijft nog even de stad waar ik het langst heb gewoond, 22 jaar, maar het zou goed kunnen dat het gepasseerd wordt door Wageningen. Vooralsnog heb ik geen plannen om weg te gaan.
Grappig om even in de geschiedenis te duiken: Tilburg kreeg pas in 1809 stadsrechten. Dat 200-jarig feestje ben ik in 2009 dus misgelopen. De verzameling dorpen groeide sindsdien wel uit tot een stad van meer dan 150.000 inwoners.
Weert is nu een stad van bijna 50.000 inwoners. Wageningen moet het met 35.000 doen (en dat is ook genoeg. Klein, maar fijn).
Ik wil dit jaar wel wat festiviteiten meebeleven, want het 8e eeuwfeest zal ik niet meer meemaken. Graag wil ik 98 worden, maar dan kom ik toch nog 10 jaar te kort.
Niet getreurd. Volgend jaar valt er een ander eeuwfeest te vieren. Dan bestaat Weert namelijk 600 jaar, in 1414 kreeg het zijn stadsrechten.
(Hallo Wieƫrt, doon vae dao nog wat aan?)

NASCHRIFT: Ik heb niet goed opgelet. Weert is blijkbaar al bezig met de voorbereidingen, zo blijkt uit een artikel vandaag in De Limburger (12-1-2013).

Stadsdichter Laurens van der Zee: En die stad dat zijn wij

Film Lasershow start Wageningen 750  Wie de lasershow miste, heeft iets gemist. Dit filmpje geeft er toch een kleine indruk van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten