donderdag 31 januari 2013

Klank en ritme

Gedichtendag is het vandaag, en het begin van de Poëzieweek met activiteiten in het hele land. Thema is dit jaar: Muziek.
Het is een thema dat me wel aanspreekt, maar het voelt ook wat dubbelop. Belangrijkste kenmerken van een gedicht zijn voor mij klank en ritme. Nee, niet rijm, mijn gedichten althans rijmen vaker niet dan wel.
Klank en ritme, ook zeer kenmerkend voor muziek. Muziek is poëzie en poëzie is muziek.
Voor de gelegenheid hier mijn gedicht The boy from Ipanema


The boy from Ipanema


Zijn stem swingt
als zijn heupen.
Maar het zijn vooral
zijn ogen.

Met ogen vol warmte
van dáár,
waar de mensen weten
wat leven is,
hoe leven voelt
kijkt hij me aan.

Zoals hij even later

met fluwelen boortjes
binnendringt in háár ziel,
en in haar hart.

Daarna bij haar,

bij haar
en bij haar.

En allemaal dansen we

voor hem
de Hollandse schonkigheid
uit ons lijf.


Meer gedichten op mijn website


http://www.gedichtendag.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten