zaterdag 27 april 2013

Thuis afgehaald

Ik hou van lekker eten en zeker van een warme maaltijd, liefst twee keer per dag. Hoewel ik het goed kan en al meer dan veertig jaar bijna dagelijks doe, hou ik niet van koken.
Voor de luie buien heb je de piep-en-stoommaaltijden, maar die kun je na enkele keren ook uittekenen. Ik heb nu Thuisafgehaald.nl ontdekt en in Wageningen zijn er inmiddels een stuk of tien thuiskoks die meedoen.
Pompoenovenschotel
Thuisafgehaald Jolan

Het zijn mensen die graag koken en het leuk vinden om anderen te laten meegenieten van hun kookkunst. De ene keer omdat ze meer porties koken dan ze in eigen huis op kunnen, hartige taart of soep bijvoorbeeld, de andere keer omdat een 'afhaler' een verzoek indient. Zie je op het menu van de thuiskok een favoriet gerecht staan, dan kun je vaak ook verzoeken dat binnenkort voor je te maken. Zo maakte thuiskok Jolan (nickname) vorige week speciaal voor mij een heerlijke pompoenovenschotel.
Aanmelden is gratis en vervolgens krijg je telkens in je mailbox een overzicht van de maaltijden bij je in de buurt. Vaak kun je dan diezelfde dag nog aanmelden en spreek je af hoe laat je je gerecht ophaalt. Je betaalt contant aan de kok.
Woensdag zag ik 's ochtends dat Jolan voor die dag een spinazietaart aanbood. Klikken en afhalen 's avonds rond etenstijd.
De eerste keer was het een opmerkelijke ervaring om bij een wildvreemde de keuken in te stappen en daar mijn maaltijd mee te nemen. Maar ik at met des te meer smaak en aandacht omdat er min of meer speciaal voor mij gekookt was. Het is toch iets heel anders dan een afhaalrestaurant.
Ik had zomaar aangenomen dat Thuisafgehaald vooral iets is voor drukke of gemakzuchtige mensen. Maar woensdag was er net voor mij een ouder echtpaar dat een maaltijd afhaalde.
Wanneer ik zie wat de thuiskoks in mijn buurt allemaal voor culinaire hoogstandjes en gezellige stamppotten aanbieden, loopt het water me in de mond.
In een 'groene' stad als Wageningen had ik trouwens wel meer vegetarische thuiskoks verwacht. Hopelijk groeit hun aantal snel.
In DWDD van 8 maart interviewde Matthijs van Nieuwkerk initiatiefneemster Marieke de Hart. Op de website Thuisafgehaald.nl staat dat interview.
Er hebben zich al meer dan 5000 koks gemeld en 38.000 afhalers.
Bij Thuisafgehaald heb ik geen verplichtingen en dat vind ik nou juist zo prettig. Dat maakt de kans het grootst dat ik zelf misschien ook nog eens als thuiskok mijn onvolprezen uiensoep of artisjokken met gemonteerde saus aanbied.

Thuisafgehaald gaat uit van delen en ik zie steeds meer hoopgevende én down-to-earth initiatieven voor een andere economie.
Auto delen, ik ben zover nog niet, maar nu er net een autodeelparkeerplaats voor mijn deur is verschenen, dwingt het wel tot nadenken. Waarom zelf een auto houden (die grotendeels stilstaat) als je er voor je deur zo een kunt pakken?
Op 15 april zag ik een aflevering van Tegenlicht over transitie met transitie-hoogleraar Jan Rotmans. Nieuwe vormen van zorgen (Buurtzorg), duurzaam bouwen en anders wonen. De crisis biedt kansen. Laten we niet uit alle macht proberen de oude economie terug te krijgen, want die heeft haar eigen kinderen opgevreten.
Ruimte en kansen voor verbindende ideeën met een menselijke maat.
Ruilen, lenen, delen en uitwisselen. Dáár word je als mens rijker van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten