donderdag 11 juli 2013

Vluchtroute

Als ik in een hotel kom, bekijk ik doorgaans vluchtig en louter voor de vorm de vluchtroute die in de hotelkamer hangt. Ik weet het: niet verstandig. 
Evenzo vergeet ik telkens wat je nu ook alweer bij brand het beste kunt doen. Was het nou over de grond naar de uitgang kruipen of heb je juist rechtop minder last van rookontwikkeling?
Zijn dit bewijzen van zorgeloosheid of van kop-in-het-zand? De psych mag het zeggen.
Vorige week was ik in een hotel in de Achterhoek en daar was de vluchtroute bij calamiteiten aanschouwelijk afgebeeld op het lager gelegen plat dak.
Het was duidelijk, maar daardoor ook wat sinister.

Toch tekende er zich voor mij ook een spanningsveld af in de pijlen en figuurtjes. Het mannetje/vrouwtje leek namelijk juist uit die pijlenstroom te vluchten. Weg uit de kudde.
Ik probeer me zo'n noodsituatie voor de geest te halen waarin je met misschien tientallen mensen tegelijk dat dak op komt stormen. Op zoek naar de uitweg, levensruimte. Niet verstandig om dan uit die stroom te stappen, maar ik kan het me zo levendig voorstellen.
Dwarsligger, vrijheidszoeker, paniekvogel, kip zonder kop? De psych mag het zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten