donderdag 15 augustus 2013

Help, het e-book komt!

Als ik in boekenland mijn oor te luister leg, hoor ik noodkreten als: Help, het e-book komt!

Een grote bedreiging voor het eeuwenoude beschavingsproduct: hard copy-boek. Bovendien legt het de bijl aan het bestaansminimum van sappelende schrijvers.
Gevolg: schrijvers reddeloos, uitgevers redeloos en boekhandels en bibliotheken radeloos.

Rustig maar, het e-book komt niet. Het is er al! Met een marktaandeel van zo'n 4%. Dat is nog niets, al is het wel een verdubbeling in een jaar, en je hoeft geen rekenmeester te zijn om te weten wat een multiplier doet.
Bovendien zitten in die officiƫle verkoopcijfers uiteraard niet de illegaal gedownloade e-books. Ooit sprak ik iemand die trots verkondigde maar liefst 5000 boeken op haar e-reader te hebben. Dan kan ik alleen maar mompelen: 'Arme schrijvers'.
Nu vind ik ook dat veel uitgeverijen dat over zichzelf afroepen omdat ze het e-book letterlijk uit de markt prijzen. Ik heb nooit begrepen waarom het bijna net zo duur moet zijn als een papieren exemplaar. Geen drukkosten immers, geen transport, geen opslag en geen boekhandelskorting.

Ik krijg sterk de indruk dat de boekenwereld sinds de introductie van het e-book, toch al weer een aantal jaren geleden, nog steeds in verwarring is. Wel of niet beveiligen, wel of niet samenwerken, een uitleensysteem van de bibliotheken.
Ondertussen gaat de productie van e-books door. Zo kun je bijvoorbeeld bij Kobo Writing Life gemakkelijk je eigen e-book publiceren. De verkoop van e-readers is nog nooit zo hoog geweest als afgelopen kwartaal. Enkele uitgevers kondigden pas een soort spotify aan, een bibliotheek voor e-books (art. HP/De Tijd)
Ondertussen stopt schrijver David de Poel de hele eerste druk van zijn nieuwe boek bij wildvreemde mensen in de brievenbus. Als protestactie tegen het e-book. Wanhoopsdaad of uitgekiende publiciteitsstunt?

De wereld van het boek is volop in beweging en voorspellen hoe het zich ontwikkelt, is koffiedik kijken. Zet het e-book door? Ja. Verdwijnt het papieren boek? Nee. Daar durf ik wel op in te zetten.
Maar hoe snel en hoe sterk en ten koste of ten bate waarvan of van wie? Wie waakt er over kwaliteit? Wie brengt al die boeken aan de man?
Zijn er op zeker moment meer schrijvers dan lezers?

Ik volg de ontwikkelingen kritisch en hol niet meteen achter elke nieuwe nieuwigheid aan. Maar ik voel er niks voor om mee te huilen met de wolven in het bos, ik ga evenmin als een konijn in een lichtbak zitten staren. Daar ben ik ook te nieuwsgierig voor naar nieuwe mogelijkheden.
Dat is een van de redenen dat ik vorig jaar zelf mijn eerste e-book uitbracht: Zeezucht. Inmiddels te koop bij Boenda en bij Kobo. En welke uitgever brengt nu een papieren boek uit met extra's die een uniek inzicht geven in het wordingsproces, zoals: The making of, foto's en deleted scenes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten