dinsdag 1 oktober 2013

Social media voor senioren

Social media, oké, maar senioren, dat gaat toch niet over mij?
Ik vrees van wel, boven de 50 hoor je statistisch gezien toch al gauw in die categorie.

Ik ben senior, oké, maar social media, dat is toch niks meer voor mij. Het andere geluid, van een grote groep en voor die groep heeft Annet van Betuw haar boek geschreven. Maar ook voor mensen als ik die al tientallen jaren met computers werken en de geneugten van social media hebben ontdekt.
Er valt namelijk nog meer te ontdekken, want ook ikzelf stap meer dan eens over mijn zelf opgelegde grenzen.
Voor haar boek interviewde Annet van Betuw een aantal senioren over hun gebruik van social media. Ik vond het leuk eraan mee te werken, want ik blog en ik 'zit' op LinkedIn.
Aan Facebook en Twitter zou ik niet gauw beginnen, zei ik in het interview. Nog voordat de definitieve tekst naar de drukker ging, moest ik Annet echter al laten weten dat ik toch was begonnen met twitteren. Nieuwsgierig naar het medium, negerend dat ik verwachtte dat het te tijdrovend zou zijn. In mijn blog 100 dagen Twitter keek ik onlangs terug op die beslissing.
Annet, die uiteenlopende cursussen social media geeft, heeft een handzaam en plezierig leesbaar boek geschreven. Ze wil niets opdringen, ze laat alleen de mogelijkheden zien. Treffend schrijft ze op p. 29: 'zorg dat je weet wat er gebeurt en vind een manier om ermee om te gaan'.
Ze toont begrip voor weerstand en schrijft op een positieve en bemoedigende toon.
Dit boek is niet alleen geschikt voor senioren, al zullen zij de rustige bladspiegel en de royale letters extra waarderen. Geen dik handboek, maar een praktische gids, die je niet van begin tot eind hoeft door te worstelen.
De interviews met jongere en oudere senioren (90+) maken duidelijk dat leeftijd niet telt, maar vooral het belang en plezier dat iemand heeft bij een of meer social media. De een beleeft veel plezier aan Skype, de ander aan Pinterest en weer een ander zit alleen op Facebook om de activiteiten van kleinkinderen te volgen.
Tja, dat Facebook, ik zou er niet aan beginnen. Maar tijdens het lezen dacht ik héél even: zal ik het toch eens uitproberen? Gewoon nieuwsgierig naar hoe het werkt.
Als hier over een paar maanden het blog staat 100 dagen Facebook komt dat misschien door het boek van Annet van Betuw.

Blog Annet van Betuw over senioren die ze interviewde

Uitgeverij Scriptum over 'Social media voor senioren' 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten