vrijdag 6 februari 2015

Kleuren voor volwassenen

Kleurboeken, het was iets voor kinderen, al vind ik het als volwassene soms ook fijn om met een kind mee te kleuren. Een beetje gedachteloos het kleurpotlood bewegen, liefst binnen de lijntjes.
Kleurboeken met mandala's waren al langere tijd op de markt, maar die gedijden vooral in de spirituele hoek.
De laatste tijd echter blijken 'gewone' kleurboeken voor volwassenen booming business. Keuze te over, zag ik deze week weer toen ik een boekhandel binnenliep.
Veel van hetzelfde ook. Herhaling van bloemmotieven, die me herinneren aan onze drukke, bijna psychedelische oranje en bruine bloembehangetjes in de jaren '70.
Natuurlijk zoekt de handel naar niches. Zo zag ik dat er nu ook een Kleurboek voor senioren is, op het eerste gezicht een oefening in: Zoek de verschillen met de gewone kleurboeken voor volwassenen. Maar de lijnen zijn vetter aangezet, zodat je ze beter ziet en makkelijker binnen de lijntjes blijft, veronderstel ik. Alsof dat zo belangrijk is.
Waarom benadrukken we dat toch ook zo bij kinderen? Het is immers belangrijk om te durven ontdekken wat er búiten de lijntjes is.

We konden erop wachten. Na heel Holland bakt/loomt/zingt, is er nu: Heel Holland kleurt, een nieuwe serie kleurboeken die onlangs is gelanceerd.
De komende tijd worden vast nog meer gaten in de markt ontdekt en gevuld.

Zelf dacht ik vorige week een gat in de markt te hebben ontdekt. Het was een van de opmerkelijke ideeën die onder de douche binnenstromen (blog: Personal coach). Eerder schreef ik al in het blog Mode - verleden dat ik als tiener vaak bezig was om modeontwerpen te maken, dessins te tekenen en accessoires te decoreren.
Mijn lumineuze idee: een kleurboek voor volwassenen waarin je modellen kunt voorzien van kékke outfits en accessoires en waarin je de personages kunt verfraaien met make-up. Zo'n metamorfose-kleurboek, ik kon uitgevers benaderen met mijn voorstel.
Ik noteerde het, maar legde de notitie snel terzijde. Te tijdrovend en wel erg ver van mijn core business, al gaat het dan ook om een boek.
Maar dit specifieke kleurboek voor volwassenen blijkt er al te zijn, zo ontdekte ik deze week in een boekhandel. Het Fashion studio tekenboek. Met opdrachten als: Verzin een outfit voor een uitje op de scooter. Ontwerp sensationele sokken. Op de catwalk, teken jouw collectie op de modellen.
En als topstuk natuurlijk een oogverblindende trouwjurk en het bruidsboeket.

Ik vind het een grappig idee dat mensen zich soms terugtrekken uit deze hectische en digitale wereld door handmatig kleurpotloden te bewegen op papier. Schattig beeld wellicht: geconcentreerd met hun tong uit de mond.
Zoals binnen de tijdloze leegte waarin een vierjarige nog zweeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten