zaterdag 25 juli 2015

Niets doen

Niets doen, dat valt niet mee voor iemand als ik die dubbel belast is met het ouderlijke arbeidsethos.
Niet erg, het heeft me heel wat gebracht, maar soms valt het niet mee om echt tot stilstand te komen. Zeker als schrijver en als kleine zelfstandige kun je altijd wel bezig zijn. En toch is het goed om van tijd tot tijd niets te plannen en desgewenst zelfs niets te doen.
Het blad Filosofie publiceerde een weekendlijstje met vier filosofen over nietsdoen.
Een van de verschijningsvormen van nietsdoen is verveling en dat schijnt een goede voedingsbodem voor creativiteit te zijn. Alleen klinkt dat weer zo nuttig en riekt het naar iets moeten.

Door het jaar heen staat er voor bijna elke dag wel iets in mijn agenda. Werk en afspraken voor de vrije tijd. Deze zomer heb ik wel werkklussen, maar weinig strakke afspraken met deadlines. Mijn gedroomde reis naar West-Afrika blijft nog even op mijn lijstje staan en als ik niet echt lang wegga, slibt mijn agenda ongemerkt weer dicht. Dat ervoer ik vorig jaar en daarom besloot ik het dit jaar anders te doen.
Deze week had ik volkomen vrij gehouden en ik zou per dag, per moment zelfs, bekijken wat ik wilde doen, of niet zou doen. En vooral zou ik niets hoeven. Het werd een heerlijke week.
Ik genoot van huis en tuin, las boeken, maar was ook nog eens veel op pad. Het mocht allemaal.
Achteraf gezien leek het wel tienertoer. Zaterdag Apeldoorn (Paper Art in museum CODA), dinsdag Keulen (Käthe Kollwitz museum), donderdag Gorssel (museum MORE) en gisteren in 's-Graveland naar Wonderfeel, het nieuwe festival voor klassieke muziek.
Trouwens, het ziet er allemaal wel erg cultureel verantwoord uit, maar ik heb ook gefietst, getennist en lekker gegeten. Goed voor lichaam en geest.
Voor mij deze zomer een perfecte invulling van vakantie. Maandag ga ik uitgerust en opgeladen weer aan het werk.
Met een mooi vooruitzicht: in augustus heb ik nóg zo'n blanco week!

2 opmerkingen:

  1. Lonneke Alsema25 juli 2015 om 17:43

    Heerlijk zo'n week zonder verplichtingen!
    Mij overkwam afgelopen week hetzelfde, maar dat was geen bewuste keuze.
    Op het programma stond een week naar zweefvliegkamp in Jena. Maar 2 dagen eerder werden al mijn papieren en mijn telefoon gestolen. dat reist wat ongemakkelijk... dus de trip afgezegd en de week ingevuld, oké, met regelen van de nasleep, maar ook heerlijk kunnen lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat akelig, Lonneke, dat onverlaten je mooie trip verhinderden, nog afgezien van al het regelwerk.
    Fijn dat je toch nog een positieve draai aan je week hebt kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen