woensdag 19 augustus 2015

Vakantieverhalen (1)

Filsan Versteeg schreef het winnende verhaal
Moet een verhaal echt gebeurd zijn? Hoe begin je en hoe bedenk je een goed eind?
En hoe zit dat met een vakantieverhaal? Is het nog leuk als zo'n vakantie helemaal volgens plan verloopt?
Allemaal vragen die vanmiddag aan bod kwamen in de workshop voor kinderen: Vakantieverhalen schrijven. Mijn schrijfworkshops vallen onder de activiteiten die de bblthk in Wageningen deze vakantieweek organiseert.
Speelse oefeningen, gedachtewisselingen en heerlijk fantaseren, want jij bent de baas van je verhaal.
Filsan Versteeg (10 jaar) schreef het winnende verhaal:

Mmm ... lekker


Ik word wakker in een vreemde stad.

Dan hoor ik achter mij een zware stem: Hé kleintje, wat doe jij hier in een grote stad op het hondenuitlaatveldje.
Gatsie, een hondenuitlaatveldje. Waar ben ik?
In Snoeplandt.
Hé, wat is Snoeplandt? Hoe ben ik hier terecht gekomen?
Hoho, even rustig nou. Ten eerste ik ben geen genie en ten tweede: hoe moet ik dat weten?
Ik kijk even om me heen. Ik zie flats met deuren van snoepbananen en de ramen zijn van gummiebears gemaakt. De muren zijn van chocola gemaakt.
En ik zie ook mensen lopen en het rare is: ze zijn van snoep gemaakt. Ik zie een man met een diertje van bosbessenkauwgum. Recht voor me is een meertje van witte chocola gemaakt. En ik zie ook naast mij een heel groot paleis van melkchocola, pure en witte chocola.
De deur staat op een kier open. Ik stap naar binnen en trek de deur dicht.

EIND!

Knap dat Filsan in korte tijd dit verhaal kon schrijven. Er zitten zoveel goede elementen in: prima titel, spannend begin, gesprek tussen twee mensen waardoor het levendig wordt. Beschrijvingen vol fantasie en een eind dat mij als lezer nieuwsgierig maakt naar een vervolg.

Ben jij nieuwsgierig naar de workshop? Op vrijdag 21 augustus geef ik hem nogmaals, van 14 tot 16 uur in de bblthk. Kinderen van 10 jaar en ouder kunnen gratis meedoen, aanmelden is niet nodig.
De potloden zijn al geslepen voor die workshop.
Wie weet win jíj vrijdag de prijs met je verhaal. En anders is het ook vast al leuk om mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten