donderdag 28 januari 2016

Gedichtendag - herinneringen


Gedichtendag - vandaag -  staat in het teken van Herinneringen. Daarom hier mijn recente gedicht Van ooit en later

Ik schreef het voor de grote tentoonstelling Op schouders van reuzen die het Platform Beroepskunstenaars Wageningen eind vorig jaar hield.

Gedichtendag luidt de Poëzieweek in met uiteenlopende activiteiten in Nederland en België.



 


Van ooit en later                                                        

I

Alles weet je, van
krukas en kruiskoppeling
verbindt en ontregelt met een lach.
Jij weet alles van
ruches, biaisband en biesjes
en het naadje van de
kous. Heel precies.
Liedjes die wiegen
Jantje was een kleine kleuter
en hoe stil is mijn heide.


II

Ha, ik ben al veel groter dan jij,
mijn voetstap wordt flinker
en ik zoek verder
en verder, en dieper.
Kinderlijke onschuld jubelt
om je eerste grijze haar,
het speldenprikje voel ik
jaren later zelf.
Maar pijnlijker mijn oog dat valt
op je krullen die dunnen.


III

Je gang vertraagt,
die van jou valt
plots stil.
Huis van altijd gaande
herbergt dan zachte zorg
en stille tranen om verlies
van ooit en later.
Veel leerde ik.
Wat telt, is jullie les
hoe te leven. Te sterven





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten