maandag 23 mei 2016

Leesclub - bingo

Al ruim 15 jaar komen we met onze leesclub bij elkaar voor aangename brunches op zondag, zo eens in de zes weken. Dankzij die club maak ik kennis met boeken die ik anders niet zou lezen en die volop stof tot praten bieden, gelardeerd met heerlijke gerechten.
Naast enkele 50+ vrouwen - waar doorgaans leesclubs uit bestaan - tellen wij ook mannen en jongere leden in ons gezelschap.
Wij hebben geen gespreksleider, niemand die de sessie voorbereidt en al studeert op perspectief, thema's en plaats van het werk in het oeuvre van de auteur.
Naast weldoordachte meningen mag je ook eens lekker oppervlakkig roepen dat je het 'gewoon een stom boek' vindt.

Eerder al schreef ik op dit weblog over het schimmige keuzeproces voor het volgende boek.Een van de leukste onderdelen trouwens van onze bijeenkomsten: zo gaan er oneindig veel leestips over tafel, en vermakelijk ook.
Vaak grijpen we argumenten aan die we een volgende keer met evenveel aplomb afschieten.
Ik stelde een leesclub bingo samen.

Gisteren kwamen we bij elkaar om 'Moeders zondag' van Graham Swift te bespreken. Bij de keuze van het volgende boek hadden we verschillende vakjes kunnen aankruisen.
Maar die bingo kan nog gevarieerder. Alleen gisteren al tekende ik de volgende 'argumenten' en weerwoorden op:
 


- (gekscherend) jouw vorige voorstel viel ook tegen
- dit is geen voorstel, hoor
- maar Adriaan van Dis vindt het goed
- citaat aanbeveling: 'dit boek verandert je leven'.
  Hoeft niet. Mijn leven is goed zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten