maandag 4 maart 2013

De heilige boom

Te mooi weer vanmiddag om binnen te werken. Leve het zzp-bestaan en dus ruil ik ter plekke met de avondshift.
Natuurlijk kan het zondagse fietsrondje Binnenveld, Grift, Grebbedijk ook prima op maandag. Voor de gelegenheid breid ik het weer eens uit met een wandeling op de Grebbeberg. Daar valt me pas het verschil op met zondagmorgen. Wat een verkeersgeluiden rondom. Misschien komt dat ook doordat de bomen nog kaal zijn en de geluiden niet gedempt worden door blad.
Het uitzicht op uiterwaarden, Rijn, Blauwe Kamer en Betuwe is er niet minder mooi om en in het bos zelf is geen hond noch mens te bekennen.

Plotseling valt mijn oog op een boom. Daarin tekent zich het profiel af van een madonna, uitkijkend over het rivierlandschap.
Vanuit de andere hoek gezien is het gewoon een boom  met een uitsteeksel.

Ik moet sterk denken aan een voorval in 1949 in Weert dat landelijk de pers haalde. Ik heb het alleen uit overlevering. Mijn ouders hadden het ook wel eens over 'd'n heiligen boum'. Daarmee bedoelden ze de gebeurtenis, maar ook de man over wie het ging. Je had destijds snel voor de rest van je leven een bijnaam.
Een jonge huisschilder meldde dat Maria hem verschenen was in de boom. Vrijwel meteen kwam er een stroom bedevaartgangers van heinde en verre om het wonder te aanschouwen. De autoriteiten en de kerk waren daar niet van gecharmeerd en ontmoedigden de toeloop.
Uiteindelijk werd de boom verbrand.
Het Meertens Instituut heeft het voorval uitgebreid gedocumenteerd. Op de site lees ik dat er zelfs een medisch-psychologisch rapport is opgesteld over de ziener.
Ik blijf het een aansprekend verhaal vinden, al schijnt het voor de man en zijn familie een drama te zijn geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten